Thea Lusink woont in de buurtschap Bekveld. Voor haar inmiddels een dierbare plek waar haar drie kinderen zijn geboren en opgegroeid. En waar ze nu nog steeds met veel plezier met haar man, haar honden en haar geiten geniet van de tuin en weilanden rondom haar gezellige huis. Desondanks is ze eigenlijk ook vaak niet thuis, omdat ze haar hele leven al actief meedoet in allerlei besturen, in de school toen de kinderen daar op zaten, in de voetbalclub waar de kinderen speelden en in de buurt. Zo heeft ze als vanzelf een groot lokaal netwerk opgebouwd, waardoor Thea als geen ander weet wat er speelt in haar omgeving. “Het is een hier een hechte gemeenschap. Ik vind het ook zo mooi dat je dat ziet aan de jongeren die meedoen. Ook mijn kinderen voelen zich hier steeds graag verbonden mee.”

De kinderen zijn inmiddels volwassen en komen nog geregeld “thuis” voor hun vrienden en voetbalclub PAX. Thea is zelf als kind opgegroeid in een ondernemersgezin en is getrouwd met een ondernemer. Het is dan niet vreemd dat ondernemerschap en de liberale beginselen een belangrijk motief zijn in haar leven. Zo is ze zelf opgevoed, die essentiële waarden in het leven heeft ze ook haar kinderen meegegeven en ze leeft er zelf ook naar.

De kinderen zetten inmiddels hun eerste stappen in het ondernemerschap en met hen pakt Thea zelf ook iets op. Ze is recent gestopt met haar baan als ondersteuner van het management in een grote regionale GGZ instelling. Hoewel ze dat werk lange tijd met plezier deed, had ze zin in iets anders. Ze heeft een de opleiding tot assistent makelaar gevolgd en wil die kennis gaan inzetten voor de vastgoedactiviteiten die de ondernemende familie ontwikkelt.

Dat is niet toevallig, want het op gang brengen van woningbouw is het politieke thema geweest waar Thea zich de afgelopen jaren mee bezig heeft gehouden. Na jaren van stilstand en het wegstrepen van bouwplannen, kan er nu eindelijk weer gebouwd worden in Bronckhorst. Het is haar derde periode als raadslid en ze heeft zich vol ingezet op het verruimen van de bouwmogelijkheden in de gemeentelijke woonvisie. Thea: “Het was een grote vergissing dat er voor onze eigen jongeren geen woningen mochten worden gebouwd. Ik ben blij dat we dat nu veranderd hebben en dat we ook de mogelijkheden om te bouwen voor gezinnen in onze dorpen en in het buitengebied mogelijk maken.”.

Voor Thea is het volstrekt logisch dat dit nodig is, omdat onze gemeente met 14.000 arbeidsplaatsen ruimte nodig heeft om te groeien. Thea: “De bedrijven hebben dat nodig voor hun ontwikkeling. En de bedrijven hebben nieuwe medewerkers nodig, waarvan heel veel ook graag hier willen wonen.”  Thea vindt het een grote eer dat ze voor de vierde keer kandidaat mag zijn voor de VVD. Dat is bijzonder en ze heeft er net zoveel zin in als de eerste keer. De komende jaren wil ze zich ervoor inzetten dat ook de kleine dorpen en buurtschappen een eerlijke kans op ontwikkeling houden. En ze wil zich inzetten voor de innovatiekracht van de bedrijven in Bronckhorst: “Het is ongelofelijk hoe goed veel bedrijven hier goeie producten maken. En hoe onze boeren hun best doen om hun landbouwpraktijk aan te passen aan al die regels die er telkens bij komen. Ik ben daar trots op!”